
Що говорять Свідки Єгови?
На офіційному сайті Свідків
Єгови зазначається: «Для багатьох людей хрест є найвідомішим символом
християнства. Однак ніхто не може зі стовідсотковою упевненістю описати
форму знаряддя, на якому помер Ісус, адже Біблія про неї не говорить. І все ж
ця книга дає підстави вважати, що Ісус помер не на хресті, а на стовпі». В обгрунтуванні цього положення, подається й певна біблійна аргументація, представники
церкви зсилаються на Дії 5:30, де
зазначено: «Бог наших
отців воскресив нам Ісуса, Якому ви смерть були заподіяли, повісивши на дереві» (див.
ще Дії 10:39). Апелючи до того, що у біблійному тексті вжито словосполучення «повісивши на
дереві» апологети церкви роблять висновок, що й Христос був розп’ятий
просто на дерев’яному стовпі, а не на хресті з поперечною горизонтальною
перекладиною! Має місце
у цій доктрині певна словесна метаморфоза із грецьким словом «стауро́с», яким і позначається у Біблії предмет страти Ісуса. «Stauros («хрест») буквально
означає пряму загострену жердину, стовп; звичне значення слова xylon — «дерево»[2, с.591].
Однак питання щодо визначення форми предмета, на якому був розп'ятий Спаситель,
вирішувати операючись лиш на згадувані поверхневі трактування смислу слова «Stauros» і приведені місця в Діяннях 5:30 і 10:39,
де вжито формулювання «повісивши на
дереві», аж ніяк не можна, поскільки «слово дерево (ξΊλον) в даному випадку означає
матеріал (деревина) з якого зроблено розп'яття», і аж ніяк не вказує на його форму.
Є й інші серйозні
контраверсійні аргументи, про які Свідки Єгови мовчать. Адже ніхто не
заперечує, що «у Стародавньому світі слово хрест часто асоціювалося із стратою через
розп'яття. Іноді це був просто вертикальний стовп, але зазвичай до нього зверху
або посередині прикріплявся поперечний брус» [1, с. 561]. Біблія чітко пояснює вірність припущення про розп’яття
Ісуса Христа саме на хресті з
поперечною горизонтальною перекладиною. Давайте разом прочитаємо про це!
Напис над головою, чи над
руками?
у Біблії чітко вказано про табличку з написом, яка вміщується на знарядді
страти приреченого на смерть! Зверніть увагу, дорогий читачу, на слова, які
записані у Євангеліє від Матвія 27:37: «І напис провини Його помістили над Його головою: Це Ісус, Цар
Юдейський». Саме над головою, а не
над руками! Адже якби Ісус Христос був розп’ятий на стовпі, як це стверджують
єговісти, то табличка з написом повинна була б розміщуватися над руками
Спасителя, і аж ніяк не над Його головою! Йдемо далі.
Знак на руках від цвяхів, чи
від одного цвяха?
«А Хома, один з Дванадцятьох, званий Близнюк, із ними не був, як приходив
Ісус. Інші ж учні сказали йому: Ми бачили Господа!... А він відказав їм: Коли
на руках Його знаку від цвяхів я не
побачу, і пальця свого не вкладу до ран, і своєї руки не вкладу до боку Його,
не ввірую!» [Iв. 20:24,25]. Більшість перекладів Біблій у світі передають це
місце саме так, і основним тут у нашому питанні є те, дорогий читачу, що
апостол Хома, безпосередній очевидець розп’яття, говорить про знак від цвяхів на руках Христа у
множині, а не в однині. Це щонайменше свідчить про те, що руки Ісуса Христа
були пробиті як мінімум двома цвяхами, а не одним. Очевидно, що не на стовпі
був розп’ятий Спаситель, а на хресті з горизонтальною поперечною перекладиною,
найбільш імовірніше на традиційному хресті (crux immissa), що й дало змогу
помістити напис «…над Його головою!»
[Мт. 27:37], і передбачило прибиття рук декількома цвяхама, а не
одним (Iв.20:24,25)! Є й інші підтвердження такої позиції, зокрема й історичні, і вони аж ніяк не міняють суті питання.
Таким чином, важко не погодитися з автором «Теологічного енциклопедичного
словника» Уолтером Елвеллом, що «…Ісус, очевидно, був
розп’ятий або на «хресті св. Антонія» (crux commissa) у формі букви «Т», або на
«латинському хресті» (crux immissa), коли верхній кінець вертикальної перекладини
вищий і горизонтальної перекладини (patibulum), і голови осудженого. Свідоцтво
Мт. 27:37 (див. Лк 23:38) про те, що табличку прибили «над головою Його»,
швидше підтверджує другий варіант» [2, с. 592].
Отож висновок тут очевидний, проте хай цей коротенький нарис не відволіче
вашої уваги, дорогий читачу, від головної суті викупної жертви Христа-Спасителя
і Його місії жертовного агнця у житті кожної людини.
посилання:
посилання:
1.Словарь библейских образов. «Библия для всех» — Санкт-Петербург, 2005.- с.561
2.Теологический энциклопедический словарь под редакцией Уолтера Элвелла — М.: Ассоциация «Духовное возрождение», 2003. - с. 592