Християнські свята чи язичницька віра?

Хрестити Русь і проголосити християнство державною релігією випало у 988 р. князю Володимиру Великому. Тоді, як гласить «Повість минулих літ», Володимир послав посланців Християнство і язичництвосвоїх по всьому городу, говорячи: «Якщо не прийде хто завтра на річку – хай то багатий, чи бідний, чи нужденний, чи раб, – буде мені ворогом» [11, с.71]. Люди хрестились, хоч здавна були по вірі язичниками. І якщо й не силоміць, то часто лиш поверхово приймали християнство. Задовго після того, як повелів князь «…будувати церкви і ставити їх на тих місцях, де колись стояли дерев’яні кумири» [11, с.71], – глибоко укорінений язичницький релігійний світогляд все ще залишався міцно закріпленим у свідомості мас. Але разом з тим процес християнізації уже був невідворотним. Поступово, це призвело до того, що усталені віками язичницькі традиції, культи і свята наповнили новоприйняту християнську релігією своїм специфічним змістом, ховаючись за оболонкою християнських назв. У цих світоглядних метаморфозах предків, біблійні персонажі і християнські святі почали виконувати функції язичницьких богів-покровителів, а християнські свята наклалися на язичницькі. Цей момент історії продукував у нас зародження особливого релігійного синтезу, що отримав назву «двовір'я» (поєднання християнської і язичницької віри). «Позаяк християнство, – писав відомий український релігієзнавець, професор А.М. Колодний, – по суті, не дало нашим предкам свого розуміння поточного життя, навколишнього природного середовища, господарської діяльності, то народ сприймав його через культ традиційних божеств, котрих поступово замінили з тими самими функціями, але вже з новими іменами християнські покровителі. У свідомості українців християнство поєднувалося з усілякими повір’ями, корені яких сягали дохристиянських, язичницьких уявлень» [6, с.579].

На протязі віків у багатьох народів світу був поширений культ сонця. Поклоніння цьому небесному світилу займало наскільки велике значення, що в його честь влаштовували свята. До найбільш яскравих дійств, пов’язаних із вшануванням сонця, відносилося святкування його народження. На Русі свято народження сонця було пов’язане із сонячним богом – Колядою: «Коляда, свято бога сонця, що обявляє свою силу і доброту…Тоді варили багато страв, вносили в хату сніп (дідуха), кидали в стелю пшеницю з медом і ворожили, який буде урожай. Стародавні колядки і щедрівки із звеличенням ясного сонічка і місяченька свідчать про староіранське походження...Коли на Україні заведено християнську віру, на місце Коляди прийшло Різдво Христове і з ним злучили ці старовинні звичаї, які задержались до нашого дня» [12, с.24]. Вітчизняні науковці також підкреслюють, що «свято коляда за язичницьких часів в першу чергу присвячувалося Сонцю: воно так і називалося Свято народження сонця. Християнська церква приурочила до цього дня святкування різдва» [15, с.55]. З історії відомо, що святкування народження різноманітних божест було характерною ознакою первісного світогляду, з давнього часу 6 січня святкували день народження бога Осиріса (що також асоціювався з сонцем), а 25 грудня відзначали день народження іранського бога Мітри. Виходячи із біблійних оповідань, власне, не важко помітити, що «точний час народження Христа невідомий» [14, с. 995]. Але попри це святкування народження сонця було необхідним світоглядним запитом язичників, котрі навернулися в християнство і все ще відчували потяг до прадавніх культів. Подібні культи почали відшукуватися у біблійних історіях, що й призвело до того, що в різні історичні періоди в різних народів світу «…свято народження «Непереможного Сонця» – стало відзначатися як свято різдва Христового» [13, с.175].

Проникнули язичницькі традиції і у відзначення свята входу Господнього в Єрусалим (в народі – Вербна неділя). В основу цього свята лягла Євангелівська історія про торжественну зустріч Ісуса Христа в Єрусалимі, котрому, в знак великої шани, стелили під ноги гілки пальмового дерева (клали також і одяг) (Мт.21:7-11). Сьогодні в честь цього свята у церкві освячують гілки верби (замінник пальми), віряни також б’ются вербовими віттями, промовляючи: «Не я б’ю – верба б’є, за тиждень Великдень, недалечко червоне яєчко!». Однак в українців, як і в багатьох народів світу, ще до християнства існувало чимало стародавніх повір’їв, пов’язаних з наділенням дерев сакральними значенням. «Шанування…верби, – писав один із відомих православних богословів,– дуже давнє, ще дохристиянське, і воно перейшло в нас у відомі вдари вербою в Вербну суботу; можливо, що ці вдари – це магічне прогнання нечистої сили від людини...»[9, с.55]. Акцент на гілках дерев у цьому зв’язку очевидний, так як за його допомогою вдалося відновити первісний культ деревошанування в християнській оболонці. Дослідник української міфології В.М. Войтович відмічав: «У народі Вербна неділя – свято вшанування прадавнього Дерева життя як символу вічності...Обряд, коли людину хльоскають свяченою вербою побутував і у Давньому Римі...під час великих урочистостей, на які запрошували іноземців, спеціальні жерці-феціали святили вербу й, торкаючись нею шановних гостей, промовляли ритуальні слова. Доторкання свяченою вербою для людини означало поєднання живого з безмежним Всесвітом»[2, с.55].

Іншим християнським святом з дохристиянським наповненням стала Пасха (Великдень). Беручи свій початок від подій виходу ізраїльського народу з єгипетського рабства, Пасха (з євр. рesah – «проходження повз») святкувалася євреями як пам’ять про милість Божу, котрий, виливаючи кари на єгиптян, повелів своєму народу позначити одвірки своїх помешкань кров’ю ягняти, щоб ангел-губитель, винищуючи єгипетських первенців, пройшов повз єврейських домів (Вих.12:1-20). Ця подія мала глибоко-символічне значення, вона вказувала на прийдешню жертву непорочного агнця – Ісуса Христа, котрий Своєю кров’ю сплатить високу ціну за гріхи світу. Пізніше і Сам Христос відзначив єврейську Пасху у колі апостолів, після чого проголосив Пасху Нового Заповіту, «…узяв хліб, і…сказав: Прийміть, споживайте, це тіло Моє. А взявши чашу, і подяку вчинивши…сказав: Пийте з неї всі, бо це кров Моя Нового Заповіту, що за багатьох проливається на відпущення гріхів!» [Мт.26:26-28]. Далі Спаситель зазнав жорстоких катувань та був розіп’ятий на хресті. Але на третій день, як повістує Євангеліє, Він воскрес із мертвих. Однак яку ж символічну причетність до всього цього мають традиційні атрибути Великодня – високі хліби, змащені поверх білою глазур’ю, і пофарбовані у яскраві кольори яйця? А виявляється достатньо сумнівну, далеку від християнства основу. Адже «…писанки існували задовго до розп'яття й воскресіння Христа» [8, с. 33]. Ось як про це писав видатний дослідник духовної культури слов'янських народів А. Н. Афанасьєв: «У Персії до пізнішого часу дотримувався звичай – в березні місяці, тобто при весняному відродженні природи, битися червоними яйцями, ставити їх на стіл і посилати в дар своїм друзям. У нас червоні і жовті яйця грають важливу роль на свято Світлого Христового Воскресіння, що збігається з часом древньоязичницького вшанування творчим силам весни, і самий колір, в який вони забарвлюються, знаменний: обидва епітети червоний і жовтий зв'язуються з поняттям яскравого сонячного світла...В очах народу яйце, особливо – червоне, пасхальне, отримало значення засобу, що наділяє родючістю і здоров'ям»[1, с. 535]. Як бачимо, яйце споконвіку було символом життєвої енергії та плодючості. Здавна, у період коли оживає природа, дівчата билися яйцями для того, щоб символічно запліднити одна одну. В той же час високий хліб з яєчками являвся символічним втіленням статевого чоловічого начала – фалоса. Біла глазур поверх хліба також невипадкова, вона, очевидно, відображає біологічне виверження насіннєвої рідини під час статевого акту. Про численні дохристиянські атрибути, що заполонили християнську Пасху, писав і митрополит Іларіон (І.І. Огієнко): «Великдень, цебто Воскресення Христове, врочисто святкується, але до цього святкування здавна увійшли й поганські звичаї. Ще Карфагенський Собор 318-го року виступив проти непотрібного в цьому святкувані»[9, с.288], – підкреслював богослов. Утім церкві не вдалося перемогти укорінені дохристиянські традиції, їй залишилося лиш надати їм християнського забарвлення. Припускаємо, що у цих цілях і було створено чимало легенд, що у своїй суті поєднували християнських персонажів з дохристиянськими атрибутами. Приміром, один із українських переказів гласив, що «…писанки писала Мати Божа і дарувала їх Пілатові, щоб той змилувався над її Сином» [3, с.266].

Свято, що пов’язане з поминням померлих – Проводи (або Радуниця) також піддалося суттєвому впливу з боку язичницького світогляду. Слов’яни, як і багато інших народів світу, практикували один із давніх язичницьких культів – культ предків, котрий базувався на вшануванні душ померлих пращурів. Особливе місце в такому шануванні відводилося частуванню покійних на місці їх післяжиттєвого спочинку – кладовищі. Величезний пласт поминальної обрядовості включав в себе спілкування з душами похованих небіжчиків, принесення їм дарів, запрошення їх відвідати своє помешкання тощо. «У весняному циклі українців, – підкреслював доктор історичних наук, професор В.І. Наулко, – значне місце посідали обряди, пов'язані з культом предків. Померлих родичів провідували, як правило, у першу неділю після Великодня. На кладовище несли паску, яйця, інші страви й обідали прямо на могилах…З культом предків, очевидно, пов'язане і свято «рахманський (навський) Великдень», яке приурочувалось до першої середи-четверга після Паски» [10, с.168]. Ритуальні обряди щодо вшанування мертвих не вдалося подолати церкві, вона лиш християнізувала прадавній язичницький культ, котрий отримав нову тематичну назву – «Проводи». В цьому контексті важко не погодитися з відомим етнографом О.І. Воропаєм, котрий констатовував: «…поминання мертвих у «поминальний» тиждень – це вже тепер добрий християнський звичай, але коріння цього звичаю треба шукати ще в стародавніх дохристиянських обрядах» [4, с.15].

Варто акцентувати увагу і на Богородичних святах, котрі було встановлено церквою в честь матері Ісуса Христа – Діви Марії. На протязі віків у слов’ян процвітав куль богині-матері, наші предки шанували богиню Мокошу, Ладу, і жіночі божества плодючості – Рожаниці. Але по тому, як було прийнято християнство, даний культ у попередньому вигляді існувати уже просто не міг. Однак, як і в інших народів світу, «…після зникнення язичницького культу богині-матері прості люди дедалі сильніше відчували потребу якогось материнського посередництва між ними і богом, потребу в комусь ніжному і поблажливому, до кого вони могли б звертатися зі своїми людськими справами, бідами й незгодами…» [7, с.166]. Таку посередницьку функцію і було покладено на Діву Марію, котру ще задовго до прийняття християнства на Русі, почали наділяти рисами язичницьких богинь давнини (про що вже йшлося в одній із публікацій). Ця обставина не могла не вплинути на змістове наповнення свят, котрі все частіше поєднували в собі язичницький світогляд з церковно-християнською символікою (що й формувало язичницько-христиняський синкретизм). Додатковим виразником цього являється й присутність значної кількості церковних свят у сучасному язичницькому календарі.

Таким чином, все наведене вище дає лиш підстави ствердити, що на протязі багатьох століть язичницька спадщина в тандемі з принципами християнської релігії переносилася з покоління в покоління. Досвід віків заховував залишки архаїчних, дохристиянських вірувань, що міцно закріпилися в традиціях не тільки народних, а й у церковних. В своєрідному вигляді сліди язичницького світогляду подоживали й до наших часів, знаходячи своє видне місце в наших традиційних релігійних святах. Про це знаний український історик М.С. Грушевський писав: «старі поганські свята приладивши ся номінально до християнських, жили далї й не вважаючи на заходи проти них духовенства, подоживали до наших часів…»[5].

посилання:
1.Афанасьев А. Н. Поэтические воззрения славян на природу. М.: «Индрик», 1994. т.I. с. 535
2.Войтович В. М. Українська міфологія.— К.: Либідь.2002. с.55
3.Воропай. О. Звичаї нашого народу. етнографічний нарис.- Мюнхен,1958 р. т.І. с.266
4.Воропай. О. Звичаї нашого народу. етнографічний нарис.- Мюнхен,1958р. т.ІІ. с.15
5.Грушевський М.С. Історія України-Руси. [Електронний ресурс].- Режим доступу: http://litopys.org.ua/hrushrus/iur30405.htm
6.Історія релігії в Україні: Навчальний посібник/А.М.Колодний, П.Л.Яроцький, Б.О.Лобовик та ін.-К.:Т-во «Знання», КОО,1999. с.579
7.Косідовський З. Оповіді євангелістів:Пер.з пол./Післямова і приміт. І.С.Свєнціцької.-2-е укр. Вид.- К.: Політвидав України, 1985. - с. 166
8.Лозко. Г. Українське язичництво.— K.: укр. центр духов, культури, 1994. - с.33
9.Митрополит Іларіон. Дохристиянські вірування українського народу: Історично-релігійна монографія /. – Київ: «Обереги», 1992 р. - с. 288
10.Наулко В.І. Культура і побут населення України К.: Либідь, 1993. с.168
11.Повість врем’яних літ.- Харків:Фоліо,2008. с.71
12.Ріпецький. М. Початки християнства в Україні.-Вид-во«ОО. Василіян», Мондер,Алберт, Канада. 1952.с.24
13.Свенцицкая И.С. Раннее христианство:страницы истории.-М.: Политиздат, 1987. с. 175
14.Теологический энциклопедический словарь под редакцией Уолтера Элвелла — М.: Ассоциация «Духовное возрождение», 2003. с.995
15.Тупик. О. Синтез язичницьких і християнських традицій у релігійній культурі українців на сучасному етапі. [Електронний ресурс].- Режим доступу: http://www.history.univ.kiev.ua/ethnology/journal/ethnic_history_7/7_12.pdf