Православні святі та святі покровителі давнини


язичницький бог
Зображення взято із сайту: wikii.ru
Сьогодні серед усіх релігійних культів чільне місце посідає культ святих посередників. В церковному календарі майже кожен день відведений для згадки про того чи іншого святого. Нерідко в честь окремих святих встановлюються свята. Особливо шануються й мощі святих. За церковними догматами чи не кожен віруючий, виходячи із сфери власної діяльності, імені й дня народження, має персонального небесного заступника-покровителя. Не в останню чергу суть сакрального значення святих і сходить до їх покровительської функції, адже філософія культу святих побудована на розподілі ролей у небесній канцелярії, де, як би по аналогії з людською організацією, є один великий начальник – Бог, а всі інші – підлеглі, дрібні начальники – святі, кожен з яких відповідає за свою сферу робіт. Наприклад, св. Миколай відповідає за опіку над моряками і дітьми, св. Влас – за худобу і врожай, св. Варвара – за теслярів і мулярів, св. Тетяна – за студентів і т.д. В окресленому рольовому розподілі, можна звертатися як до головного начальника (Бога), так і до його підлеглих (святих), котрі несуть відповідальність за свою сферу діяльності. Такий формат небесного покровительства дає вірянам змогу звертатися до цілого пантеону святих покровителів у різні періоди свого життя. Підсилюють дану практику ікони святих, спеціальні молитви й паломництва до місць, що пов’язані з іменами покровителів.

У наш час ієрархічна модель небесного покровительства, де окремий святий відповідає за визначену сферу діяльності, набула широкого вияву, передусім, у традиційних релігійних конфесіях. Однак, як переконливо свідчить ціла низка фактів, дана релігійна практика була відома історії ще з глибокої давнини. До одного із ранніх періодів релігійного розвитку належав період політеїзму (грец. poly – багато, theos – Бог, – багатобожжя), який значився існуванням у релігійному житті багатьох народів світу цілих пантеонів богів, котрі характеризувалися наявністю головного бога і менш значимих богів, що різнилися за спеціалізацією сфер покровительства. Так, головним богом у язичницькому Римі являвся Юпітер, його підлеглі – більш дрібні боги – це Марс – бог війни, до якого взивали військові. Венера – богиня кохання, до якої можна було апелювати з любовних питань. Сатурн – аграрний бог-покровитель, котрому, звичайно, адресували свої звернення землероби і т.д. Існують також відомості про слов’янський пантеон богів, щодо якого у «Повісті минулих літ» написано: «І став Володимир князювати у Києві…і поставив дерев’яних богів...бога блискавок і грому Перуна…потім Хорса – великого бога, а за ним Волоса – охоронника худоби і покровителя торгівлі, а ще Даждьбога і Стрибога, які тримали у своїх руках небо і вітер. А коло них поставив богів Симаргла і Мокошу…» [7,с.58, 59].

Таку язичницьку психологію, щодо спеціалізації богів за різними сферами покровительства, було неможливо викорінити із свідомості мас на протязі віків. Стан речей в цьому плані не зазнав суттєвих змін і після приходу християнства. Нова релігія, в особі певних церков, по суті модернізувала цей язичницький культ, перетворивши його у вшанування святих. Адже «саме в епоху Вселенських соборів визначилися такі риси християнського культу, як ушанування…святих…Великою мірою це спричинилося тим, що традиційній язичницькій (політеїстичній та поліденамічній) свідомості потрібна була заміна старих богів і героїв на нових, причетних до становлення християнства» [2, с.65]. В результаті цього дрібні боги язичників перетворилися в католицьких і православних святих, зберігши за собою естафету покровительства над тою чи іншою сферою життя. «Нам відомо, – писав відомий вітчизняний етнолог, – що по християнізації України-Руси місце поганських богів зайняли християнські святі. Згідно з народнім уявленням, вони стали покровителями тих ділянок людського життя, якими опікувались давніше поганські боги»[1, с.154]. Характеризуючи цей специфічний синтез, науковці наводять і безпосередній перелік деяких святих, котрі перебрали на себе функції язичницьких богів-покровителів: «Так, святий Власій злився з богом Велесом і став покровителем тварин, Георгій Переможець як Юрій злився з Ярилом і придбав його функції покровителя тварин і взагалі родючості…Іоанн Хреститель співпав з Купайлом на тій підставі, що він і сам був «купальником»…»[3, с.196]. Ілля-пророк почав виконувати функції бога Перуна [4, с.78]. Обов’язки дохристиянської богині Мокоши перейшли до православної святої Параскеви - П’ятниці, а опікунство над вогнем і залізом, отримали у спадок від бога Сварога православні святі Кузьма і Дем’ян тощо [8, с.118,119]. Таким чином, як констатовувала Г.А. Носова, «ввібравши традиції дохристиянських багатобожних релігій, християнство по суті перетворило в святих старих язичницьких богів…Під ім'ям святих в православному пантеоні продовжували своє існування стародавні слов'янські боги – патрони різних областей людської діяльності…» [6, с.90].

Разим з тим існувала й певна еволюція легалізації культу святих покровителів. Фактично, до кінця ХІ ст. даний культ уже був сформований на рівні церкви. Починаючи від молитов до святих, культ покровителів розвивався в різних напрямках й сходив до: вшанування мощів святих, поклоніння іконам святих, зачислення певних осіб до лику святих, встановлення свят в честь окремих святих тощо. Загалом все це призвело до того, що культ святих міцно закріпився у свідомості багатьох віруючих, а релігійне життя стало просто немислимим без вшанування численних небесних покровителів. Приміром, тільки «за час існування католицької церкви було проголошено до 20 тис. святих…» [5, с. 477]. Щодо переваг від впровадження такого трансформованого культу для церкви, то до них варто віднести, передусім, навернення в християнство численних мас язичників, котрі здавна звикли до багатобожної практики покровительства. З іншого ж боку, культ святих, як на наш погляд, мав і політичну значимість. Канонізація у сонм святих державних діячів та лідерів (наприклад, імператорів), по суті, сприяла сакралізації політичної сфери певної держави, вивищувала її конфесійний і геополітичний фактор у ранг божественної винятковості, що не могло не вплинути на позитивний тандем держави і церкви у свідомості мас. До того ж отримання величезних прибутків від реліквій і паломництв, що пов’язувалися з іменами святих, також мало далеко не негативне значення у цьому контексті.

Однак на протязі тривалого часу культ святих покровителів підтримували не всі християни. У релігійному житті велося й чимало дискусій на предмет істинності шанування святих. В результаті чого значна частина віруючих християн й до нині спрямовує свої молитви безпосередньо до Бога (в імя Ісуса Христа), апелюючи до слів Писання: «один бо є Бог, і один Посередник між Богом та людьми, людина Христос Ісус, що дав Самого Себе на викуп за всіх»[1 Тим. 2:5,6] (див.ще: Пс.90:1-7; Єр.29:12; Мт. 6:9-13; Рим. 10:13; Об. 22:8,9).
                                                                                                      
посилання:
1.Воропай. О. Звичаї нашого народу. етнографічний нарис.- К, Оберіг:1993 р. с.266
2.Головащенко С.І. Історія християнств:Курс лекцій: Навч. Посіб.- К.:Либідь, 1999. с.65
3.Крывелев И.А. История религий: Очерки в 2 т. Т.1/Ин-т этнографии им. Н.Н. Миклухо-Маклая АН СССР. – М.: Мысль, 1988 с. 196
4.Лозко. Г. Українське язичництво.— K.: укр. центр духов, культури, 1994. с.78
5.Лубський В.І. Історія релігій: підруч.[для студ. вищ. навч. закл.]/В.І. Лубський, М.В. Луюська- [2-ге вид.].-К.:Центр учбової літератури, 2009. с.477
6.Носова Г.А. Язычество в православии. – М.: Наука, 1975. с.90
7.Повість врем’яних літ.- Харків:Фоліо,2008. - с.59
8.Черній А.М. Релігієзнавство: Підруч. Вид. 2-ге, доп. – К.: Академвидав, 2008. - с.119