Релігійний плюралізм — невід’ємна риса українського соціуму


релігійний плюралізм
Зображення взято із сайту: postmaidan.info
Складність історичного буття українського народу сформувала у нього плюралістичний (лат. pluralis – множинний, багатоманітний) світогляд. По суті  Україна – релігійно плюралістична країна з часу появи її на карті світу. Вже в першому її владному утворенні Києво-Руській державі співіснували вірування язичників різних племен у своїх богів [1, c. 242]. Загалом цей період релігійного розвитку значився міжплемінною терпимістю, взаєморозумінням інакшості у вшануванні богів кожного із общини. Багатоманітність релігійного співжиття, в силу тих чи інших обставин, сформувала у світогляді нашого народу не антагоністичне (вороже) ставлення до релігійної інакшості, а толерантність по відношенню до інших релігій, інших національностей, інших культурних виявів. Така світоглядна установка переносилася із покоління в поклоніння, вона формувала колективний тип світогляду, специфічний релігійний архетип, головним кредо якого було устремління до гуманістичної релігії.

У передумовах становлення поліконфесійності, як невід’ємної риси українського соціуму, відіграло чимало чинників. Особливо вираженим є ментальний, котрий проявляється у багатовікових поведінкових стереотипах, сформованих способах мислення і ставленнях до дійсності. Тут до сприятливих умов поліконфесійності можна віднести особливість української духовності, яку «характеризує не ортодоксальність, а динамізм…» [1, с. 150]. Концентруючись на символічній, духовній стороні релігії українець, прийнявши християнство, в цілому засвоював і сприймав його як дух, а не догматичну форму. Аналізуючи середньовічну релігійну ситуацію України, М.І. Костомаров констатовував: «Після прийняття християнської віри перейшла на Україну молода християнська цивілізація...Українці, перейнявши від греків нову віру, не перейняли від них тої неприхильності до західної церкви, що водилась у Греції. Перші архипастирі на Україні, самі чужинці силкувались пересадити ту неприхильність на українську цілину, та не вельми пощастило їм у цьому; в уяві Українця католик не являвся йому ворогом. Особи княжого роду побиралися з дітьми володарів католицької віри; ймовірно, що в народі діялось те ж саме. Чужинці – Греки, Вірмени, Жиди, Німці, Поляки, Угри, живучи по українських містах, добували собі вільний захист і жили в добрім ладі з тубольцями; Поляки, зайшовши з Ізяслава у Київщину, любувалися веселим життям у чужій землі. Отой дух терпимості, брак національної пихи, перейшов і в характер козаччини й живе й досі в народі»[3]. Все це сходить до  тієї  обставини, що у свідомості українця побутує індивідуалізм (первага особистого над колективним, неформального над формальним) – це й формує специфічне ставлення до інших людей, яких «…українець вимірює не їх конфесійністю, світоглядними орієнтаціями, а їх діяльністю…» [1, с. 242].

Світоглядну плюралістичність і поліконфесійність на українських теренах забезпечило також завжди співчутливе і доброзичливе ставлення українця до знедолених, скривджених: українець загалом досить спокійно сприйняв на своїй землі вигнаних з Європи євреїв, соцініан та антитринітарій – з  Польщі, старообрядців, молокан  і духоборів – з Росії [1, с. 243]. Наш народ був у подібному становищі: втративши незалежність та свободу, терпівши гноблення і нерозуміння, тому, очевидно, йому була близькою й зрозумілою доля переселенців.
Не менш важливими у становленні поліконфесійності були й історичні передумови,  до яких варто віднести ту обставину, що Україна розташована між Заходом і Сходом, між різними релігійними системами: християнством та ісламом, православ’ям та католицизмом. Окрім того, на території нашої держави з давнього часу проживали представники різних релігійних вірувань, що й внесло у повсякденне життя українців релігійну різноманітність. Вагомий внесок в напрямку поширення даної різноманітності здійснила Берестейська унія 1596 р., яка розділила українців на греко-католиків та православних, що згодом призвело до наявних і нині релігійних особливостей українського суспільства.

Уже в новий час, з настанням горбачовської перебудови, посилюється місіонерська діяльность прибулих іноземних проповідників, котра продовжується і в сучасний період загальносвітового релігійного «ренесансу», який набрав свого розмаху у ХХI ст.. Цей етап Україна зустріла незалежною державою, котра продекларувала демократичний напрямок свого розвитку. У даний період «демократична орієнтація в переосмисленні релігійної дійсності, зробила поліконфесійність в Україні об’єктивною реальністю, з якою не можна не рахуватися…»[2, с.79]. Окрім того, значно й посилилася релігійна свідомість українців: «якщо в радянські часи відносили себе до віруючих лише 5%» [1, с. 15],- то «…рiвень релiгiйностi в сучаснiй Українi станом на 2000 рiк становить 62 %»[4]. На цьому етапі політико-правовий фактор виступає важливим чинником становлення релігійного плюралізму. Його сутність виходить з певних політичних, а відтак і законодавчих змін, котрі відбулися протягом останнього двадцятиріччя. Зокрема, це відобразилось на появі Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації», який закріпив релігійний плюралізм законодавчо. А також прийнятті у 1996 р. Конституції України, у якій статтями 15 і 35 визначено, що жодна ідеологія (в тому числі релігійного змісту) не може визнаватися державою як загальнообов’язкова, а також, що кожен має право на свободу віросповідання, включаючи свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати жодної. Ці та інші обставини забезпечили можливість повноцінної реанімації великого числа релігійних парафій, в тому числі і таких, що інтегрували національно-культурні особливості в релігійну площину. Тож станом на 1991 р. в Україні вже діяло 12962 релігійних організації, і така динаміка набула висхідного характеру: у 1996 р. – 17045; 2001 р. – 24311; 2006 р. – 30507; 2014 р. – 37209[5, с.22].

Однак на тлі поширення релігійних організацій посилюється й загроза для національної безпеки нашої держави. Важливими сферами такої загрози являється політична, соціальна та інформаційна. Тому релігійний плюралізм, крім атрибуту демократії, може являтися і причиною релігійно-політичних протистоянь. До всього цього цілями релігійних общин, в період сучасної релігійної конкуренції, можуть стати крім духовних і меркантильні інтереси, що не в останню чергу призводить до конфесійного суперництва й нетерпимості. Але все ж варто зазначити, що релігійний плюралізм є невід’ємною рисою українського соціуму, його породження є результатом, з одного боку, соціально-психологічних чинників, з іншого – історико-географічних. Уся складність цього феномену в тому, що він торкається ментальної складової етносу, а своїми коренями сягає глибини психологічних основ масової свідомості; функціонує в діалектичному зв’язку сакрального і світського, державного і суспільного, глобального і локального.

посилання:
1.Колодний  А.М. Україна в її релігійних виявах. Монографія .- Львів: СПОЛОМ, 2005. с. 242
2.Колодний А.М., Филипович Л.О, Яроцький П.Л: Релігія і Нація в суспільному житті України й світу.- К: Наукова думка, 2006. с. 79
3.Костомаров М. І. Книги буття українського народу; дві руські народності [Електронний ресурс].- Режим доступу: http://uahistory.info/2012/01/22/m__kostomarov_knigi_buttja_ukranskogo_narodu_dv_rusk_narodnost.html
4.Мельник В.Б. Релігійність у сучасній Україні [Електронний ресурс].- Режим доступу: http://old.risu.org.ua/ukr/study/research_conference/melnyk_religiosity/
5.Статистичний щорічник України за 2013 рік. За редакцією О.Г. Осауленка.- Київ: «Август Трейд», 2014. с. 22